Jak żyć bez glutenu?

Początek to bóle brzucha, wzdęcia, bóle głowy czy wysypka. Złe samopoczucie po kanapkach czy pierogach dopada nas coraz częściej. W końcu, zaniepokojeni objawami, decydujemy się na alergiczne testy skórne. Wynik? Alergia na gluten. Koniec ze świeżym chlebem, pysznymi pierogami, słodkimi naleśnikami i herbatnikami. Czy jednak ten typ nietolerancji musi odbierać nam całą przyjemność jedzenia?

gluten-jedzenieAlergia na produkty zawierające gluten coraz częściej pojawia się wśród osób. Nieprawidłowości ze strony układu pokarmowego są na tyle uciążliwe, że musimy zrezygnować niemal ze wszystkich pszenicznych produktów zbożowych, łącznie z tych jęczmiennych, żytnich a nawet owsianych. Wiąże się to z eliminacją chleba czy produktów mącznych, znacznie ograniczając nasze kuchenne pole do popisu. Na szczęście z alergią na gluten da się żyć, a w miarę rozwoju rynku spożywczego, co raz lepiej. Z tym ostatnim jednak należy uważać.

Moda na dietę bezglutenową zaowocowała rozwojem rynku produktów bezglutenowych. Wśród nich pojawiają się chleby, bułki, makarony a nawet ciastka czy herbatniki. To produkty gotowe, prosto do spożycia, bądź do uprzedniego przygotowania w piekarniku. Niestety, są to produkty wysoko przetworzone, z dużą ilością wypełniaczy, spulchniaczy i innych dodatków do żywności. Dlatego regularne ich stosowanie mija się z celem. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest bazowanie na produktach naturalnie bezglutenowych. Mowa tutaj o kukurydzy, ryżu, amarantusie, czy tapioce. Nie musimy również odmawiać sobie chleba czy bułek, ponieważ z powodzeniem można je przygotować z różnych mieszanek mąk w tym ryżowej, kukurydzianej czy gryczanej. Tak przygotowane pieczywo jest równie smaczne i zdecydowanie ułatwi funkcjonowanie na trudnej diecie eliminacyjnej. Inspiracją do kuchennych działań z pewnością są blogi kulinarne, w tym te, specjalizujące się w diecie bezglutenowej. Są one bogatym źródłem przepisów, porad czy kuchennych wskazówek, za pomocą, których bezglutenowe pieczenie i gotowanie stanie się przyjemnością.

glutenPrzejście na dietę bezglutenową czasami wiąże się z utratą wagi. Ten czynnik był często motywacją dla osób, którzy mimo braku nietolerancji na gluten, decydowali się na tę dietę z faktu na wyniki. Najczęściej jednak lepsze samopoczucie i niższa waga była związana z polepszeniem wartości odżywczej i większej różnorodności posiłków, aniżeli samą eliminacją. Najważniejszym jest, więc słuchanie własnego organizmu, wykluczając niekorzystne produkty, na cześć tych o pozytywnym działaniu.

Dietetyk online – więcej o diecie lowcarb oraz bezglutenowej w intuicyjnym programie do zarządzania planem żywieniowym Dietmap. Zobacz także jak wygląda przykładowa dieta low carb.